wz

4.7.2006

Majko - nevídaný luxus

Nevím jestli se dokážete vžít do mých pocitů. Již několik let trpím v modelařině "Trautmberkovým syndromem". Jistě si vzpomenete: "To kyselo je moc kyselý, ty brambory jsou moc bramborový...". No a něco podobného pronásleduje i mne. Ten hotliner je moc (popř. málo) "hot", ten slowflyer je málo( popř. moc) "slow". A navíc - postavím nový model, zalétám jej a už mne téměř nebaví. Po nějakém čase jej prodám, protože jej již nepoužívám a krátce po prodeji si říkám, že by se mi zrovna takový model hodil. No prostě jsem zralý na "přesdršku". I stalo se , že jsem dospěl do stádia úplné rozprodanosti svého letového parku a pocítil jsem nutkavou potřebu mít ve svém hangáru univerzálního elektrovětroně. Tedy žádný hotliner a ani žádný papírák. A musí skvěle lítat v každém rozumném počasí. Pří pravidelných "kontrolách " stránek norského modeláře Jo Griniho jsem párkrát narazil na model Majko a shlédl s ním i několik videí. Hmm, tak to by se mi líbilo. Ale kdepak se dá tohle éro sehnat? Cesty nadpřirozených bytostí jsou však nevyzpytatelné. V lednu tohoto roku jsem dostal mail od kladenského haloletce Jardy Spejchala. Otevřel jsem připojenou fotku a valil jsem oči. Jarda má Majko a už s ním i letěl! Okamžitě jsem jej vytěžil co, kdy, kde a jak. Zjistil jsem, že Majko vyrábí Karol Mrva ze Slovenska. Dlouze jsem přemýšlel a pak napsal mail na Slovensko. Po obdržení odpovědi jsem přemýšlel již jen krátce a Majko jsem si objednal. Do týdne jsem jej měl doma.

Co že jsem si to tedy objednal?

Majko
Elektro-softliner, relaxační model (specifikace převzata ze zahraničních pramenů)
Rozpětí: 1615mm
Délka: 945mm
Hmotnost: cca 700g (model připravený k letu)
Profil: SD 3021

Jedná se o celokompozitový model elektrovětroně. Původně byl určen pro pohon motorem kategorie 400 - 480 s převodovkou a se 7 - 8 články Nicd 500AR. V současné době konstruktér doporučuje motor Mega 16/15/6, sklopnou vrtuli Graupner 8x4,5, střídavý regulátor Jeti 30A a 9článků NiMh GP 1100. Ovládané prvky: křidélka, výškovka, směrovka motor. Počet serv: čtyři.

Už jsem toho postavil poměrně dost a už jsem toho i viděl dost ( mluvím o modelařině). Ale Majko předčilo mé očekávání. Po rozbalení pečlivě zabalené krabice mi padla čelist dolů. Majko je dodáno kompletně hotové, včetně protažených a zalepených lanovodů, včetně zalepené motorové přepážky, atd...prostě sakumprásk. Na novém majiteli je ponechána pouze montáž RC vybavení a výběr a montáž pohonné jednotky.Takže za dva večery je Majko připraveno k letu. Kvalita a čistota zpracování je naprosto omračující. Prostě se nedá najít jediná chybička. Možná by se někomu nemusel líbit návod, neboť je psaný pouze rukou. Já ale nemohu říci křivé slovo - je přehledný a po stránce obsahu vyčerpávající. Jsou v něm uvedeny jak doporučené výchylky kormidel, tak doporučené pohonné jednotky.
Mně osobně zabralo nejvíce času rozvažování nad tím jakou pohonnou jednotku použiju. Zadání bylo takové, aby hmotnostně zhruba souhlasila s doporučovanou(aby nebylo nutno dovažovat). Nejprve jsem si myslel, že použiji ze šuplíku dobře uleželý, ještě nikdy nepoužitý, motor MP JET AC 25/35-20 Mk1 s převodovkou, s vrtulí relativně velkého průměru a dvoučlánkem lipolek větší kapacity. Bohužel celková neforemnost převodovky byla s přílišnou štíhlostí špičky trupu neslučitelná a tak jsem se musel vrátit k doporučení výrobce s tím rozdílem, že jsem místo Nimh baterií použil lipolky. Pohon v mém modelu je složen z motoru Mega 16/15/6 + regulátoru Jeti Master 30A + 3x LowESR kondenzátor Capxon 470 + lipol baterie 3S1P Yuntong 2200. Do trupu se vše vejde s malou rezervou, dovažovat bylo nutno skutečně jen minimálně. Pro úplnost - serva jsem použil osvědčená Graupner/JR C261, přijímač Graupner/JR smc 19.
Zálet modelu probíhal trochu odlišně od mých běžných zvyklostí. Jelikož jsem všechny výchylky i těžiště nastavil přesně podle návodu, žádné zalétávání se vlastně nekonalo. Model prostě letěl hned napoprvé. Jediné co je třeba je jemné dovyvážení dle přání a zvyklostí pilota. To jsem prováděl v rozmezí 3 - 6 letu laborováním s malými kousky olova, vkládanými do špice trupu. Od 6 letu jsem žádnou změnu neprováděl a zdá se , že dovážení je vyhovující.
Letové vlastnosti modelu jsou jedním slovem výborné až famózní. Pohonná jednotka sice model netáhne k oblakům rychlostí rakety, ale za půl minuty už se model na obloze docela těžce hledá. Majko je úžasně citlivé na termiku a směle konkuruje v povětří provokujícím dravcům. Zde bych z vlastní zkušenosti větroňáře-laika upozornil na nepřeceňování vlastních schopností a rozhodně bez dostatečných zkušeností nedoporučuji létání na hranici viditelnosti. Majko je poměrně malý model a mnohdy se mu za slunečného termického dopoledne vůbec nechce dolů. Již několikrát jsem v této situaci, kdy model je už hodně vysoko a začínají být problémy s orientací zapínal brzdy(křidélka vyklopená nahoru ), abych model dostal do pro mne rozumné letové hladiny. Pokud vás omrzí plachtění a termika můžete si s Majkem zahrát na hotlinera. Spuštění z výšky dolů je třeba provádět s rozumem a nelze je srovnávat s čistokrevným hotlinerem, ale rozhodně je působivé. Dále si můžete zkusit přemet, souvrat, výkrut i let na zádech. Nic z toho nečiní Majku problémy. Ba právě naopak. Pokud porovnávám s Mini Optimkou tak například pro přemet bylo nutno mít dostatečnou rychlost jinak došlo k odtržení proudnic, neřiditelnému zvrhnutí modelu v horní části přemetu, ale hlavně k velkému úleku pilota. Toto není třeba v případě Majka řešit. Pokud máte dostatečnou letovou výšku, dokážete vše zaletět bez motoru (tedy kromě souvratu). Přistání je zcela bez problémů ať s vysunutými brzdami či bez brzd. Prostě nikde žádná negativa, pouze perfektní polétání.
Sice bych za cenu Majka měl dvě běžné stavebnice menšího větroně v provedení konstrukční křídlo + laminátový trup, ale investice vůbec nelituji . Spíše si blahořečím, že jsem se rozhodl pro Majko. Přesný kompozitový model prostě létá o poznání lépe a i díky celkovému zpracování modelu je pro mne závěr zcela jednoznačný - investice se vyplatila.


14.8.2006

Tak kdopak nám to ještě létá s Majkem ?
"SETUPy" dalších majitelů tohoto modelu.

Majko Jardy Spejchala z Kladna:

Ahojky Láďo,
posílám pár obrázků svého posledního éra, dodělaného a zalétnutého s pomocí Jana Týce :-)
Je to celokompozit, 4 serva C261, přijímač Futaba R147F, motor Mega 16/15/7, baterie 3x LiPol Yuntong 1500mAh (pozn. autora - v současné době již Kokam 1500. YT se odporoučely po pár cyklech), regl Jeti Master 18A, vrtule sklopka Aeronaut 9.5x5.
Rozpětí 1615, délka 945, váha 863g
Celkem "slušně" to lítá...

Majko Zdena Kučery z Liptovského Hrádku:

Zdravim Aviarium z Liptovskeho Hradku,
netrpelive cekam na tvoje hodnoceni a komentar k modelu Majko. Ja s timto modelem letam uz ctvrty rok a jsem s nim nadmiru spokojen. Vyrobcem je muj kamarad z nadaleke Liptovske Teple.

zdravi Zdeno Kucera

(pozn.autora: Zdena jsem obratem požádal o podrobnosti ohledně vybavení modelu)

Teda motor Mega ACn 16/15/5, regulátor TMM 1812-3s, baterie 8 x SANYO RC-2/3SC 1200mAh, vrtule Cam Folding Prop 7,5-4, serva 4 x HS81, přijímač JETI REX 7MPD. S touto výbavou je model schopný nastoupat přibližně 5-6 krát
do výšky okolo 200 metrů.To je asi vše, doufám,že jsem nic nezapomněl. Přeji Ti pěkné léto, mnoho nalétaných hodin...