wz

10.5.2003

Bristol Scout.

 Nikdy jsem si nepomyslel, že bych se sám od sebe pustil do stavby makety či polomakety skutečného letadla. Nejsem totiž žádný zvláštní příznivec a znalec velkých letadel. Vždy jsem se cítil být pouze modelářem a podobnost modelu se skutečným vzorem mi nikdy nic neříkala. Jenže s blížící se soutěží slow-maket na Kladně jsem se rozhodl, že něco pro tuto soutěž postavím, abych se mohl zůčastnit soutěžního klání. Výběr předlohy byl složitý - bylo nutno skloubit dohromady hlediska osobního vkusu, časové náročnosti stavby a dostupnosti stavebního plánu a příslušných podkladů. Já jsem, jako obvykle, zahajoval stavbu již v časové tísni a tak jsem se nemohl pouštět do nějákých neprověřených experimentů. Volba padla na Bristol Scout typ D. Plán modelu kdysi vyšel v Modeláři a v RC-modelech, dokumentace ke skutečnému letadlu vyšla v Modeláři a v kitařském časopise REVI, který mi s dokonalými barevnými podklady zbarvení poskytl Jarda Brojír. Stavbu modelu jsem zrealizoval z EPS(climapor,potpron), uhlíkových strun(podvozek, vzpěry křídla) a smrkového nosníku (vzpěra křídla v trupu). Přepážky v trupu jsou také z EPS s vyjímkou motorové, která je z lehké překližky. Vlastní hrubá stavba šla poměrně rychle od ruky. Nejhorší a časově nejnáročnější fází stavby, alespoň pro mne, bylo barvení všech částí modelu. K tomu jsem použil syntetické barvy Agama odstínů vybraných dle barevných podkladů časopisu REVI. Bohužel se mi na modelu nepodařilo dotáhnout do konce detaily jako jsou výplet, táhla atd., což mne při statickém hodnocení stálo nějáké body. Výsostné znaky jsem vytiskl na barevné tiskárně. Není to zrovna nejšťastnější řešení, protože v případě přechodu z tepla do zimy dochází k jejich krabacení. Takže by asi bylo lepší je zhotovit ze samolepící či nažehlovací fólie. K pohonu modelu jsem použil pohonnou jednotku složenou z převodovky POT01 a silnějšího motoru GWS, regulátoru Jes05, vrtule GWS 9x4,7 a baterie Li-Ion 750mAh. Přijmač jsem použil Potensky Smart Nano 7, serva Hitec HS-50. V této konfiguraci se mi povedlo model v hale zalétat. Pro halové létání má zmiňovaná pohonná jednotka dostatečný výkon, ale pro venkovní létání jsem nabyl dojmu, že by nějáká ta zásoba výkonu nevadila. A tak v současné době je model vybaven pohonnou jednotkou POT025 s vrtulí APC 9x3,8, která dává modelu dostatečnou zásobu výkonu pro venkovní létání. Co se týká letových vlastností , tak pokud není model nijak zkroucen, těžiště odpovídá stavebnímu plánu a pokud nejsou zbytečně veliké výchylky kormidel, je řízení modelu velice příjemné a bez záludností. A navíc ten vzhled skutečného letadla má přeci jen něco do sebe...

 

Bristol Scout
Rozpětí: 630mm
Hmotnost: 160g.
Pohonná jednotka: POT025
Vrtule: APC 9x3,8
Baterie: LiIon 750mAh
Serva: 2xHS50
Přijmač: Potensky NANO Smart7
Regulátor Jes05